Kiezen voor ondernemerschap
Uit gegevens van het CBS blijkt dat jaarlijks 120.000 tot 140.000 duizend mensen een onderneming starten. 95% daarvan start als ZZp’er. Veel mensen die lang bij een bedrijf hebben gewerkt ervaren geen voldoening meer in hun werk of zien geen doorgroeimogelijkheden meer en kiezen voor ondernemerschap. Weer anderen kiezen voor ondernemerschap omdat zij langdurig werkloos zijn en daardoor moeilijk aan een nieuwe baan kunnen komen. Ook jonge mensen kiezen na hun opleiding meer voor ondernemerschap dan voor een baan bij een werkgever.
Ondernemerschap geeft vrijheid en biedt mensen de mogelijkheid om hun talenten op hun eigen manier in te zetten. Ondernemer worden is aantrekkelijk maar niet zo eenvoudig als veel mensen denken. In de trainingen die ik samen met mijn partner van Stichting Buurvrouwennetwerk geef, is een van onze eerste vragen aan de deelnemers in 1 minuut te vertellen wat zij als ondernemer willen gaan doen.
Deze vraag lijkt makkelijk, maar is dat niet. Op de vraag waarom iemand ondernemer wil worden, antwoorden veel deelnemers dat zij ‘iets voor mensen te willen doen’. Wat dat ‘iets ‘dan is, is voor veel deelnemers niet zo eenvoudig te beantwoorden. Ondernemerschap vraagt veel voorbereiding. Een van de belangrijkste fases in de voorbereiding is: het helder krijgen van je missie, visie, doelgroep en producten. Wie wil je bereiken en wat ga je mensen aanbieden als dienst of product. In het bedrijfsplan komen al deze punten aan de orde. Het bedrijfsplan schrijf je vooral voor jezelf. Het is de leidraad van waaruit de kunt werken.
In onze basistraining “Orientatie op ondernemerschap” wordt hier gedurende een 8 tal weken op ingegaan. Ondernemer zijn heeft te maken met wie je bent, wie je wilt zijn en wat je boodschap is. Het gaat ook over zeker van jezelf zijn en weten waar je kwaliteiten liggen. Daarnaast komen er onderwerpen aan de orde als marketing, pr, financien en administratie en wordt er ook aan het bedrijfsplan gewerkt.
Een goede voorbereiding zorgt dat je een goede start kunt maken en meer succesvol met je bedrijf kunt zijn.
“succesvolle mensen maken fouten, maar ze stoppen niet” (C.Hilton)